Guide: Giv et godt indtryk på dit nye arbejde

By: Søren

Har det hårde arbejde med ansøgninger og jobsamtaler båret frugt og skal du derfor starte nyt arbejde? Når du starter på et nyt arbejder er det enormt vigtigt at give et fantastisk indtryk fra starten af! Men hvordan gør man egentlig det? Det kan du læse om i denne guide.

Derfor er det gode indtryk vigtigt

Før du begynder at tænke over hvordan du vil gøre et godt indtryk, er det vigtigt at du tænker over hvorfor det gode indtryk er vigtigt. Der er mange grunde til, at det er vigtigt at give et godt indtryk når du har startet nyt arbejde.

Først og fremmest er du ny, og for at komme godt fra start gælder det om at vise, at de har valgt den helt rigtige ved at ansætte dig. Når du starter på et nyt arbejde, er det vigtigt at du er på fra starten af, og viser den bedste side af dig selv. Man kan faktisk sige af de første par måneder af et nyt arbejde, er en forlængelse af jobsamtalen, hvor du skal vise at du er faktiske er den bedste, de kunne vælge til dette job.

Nu har vi slået fast hvorfor det gode indtryk er vigtigt. Nedenfor kommer vores bedste råd til hvordan du giver et godt indtryk på dit nye arbejde.

 

Vær åben for nye ting

Vores første råd, og også et af de vigtigste punkter, når du skal vise at du er perfekt til dit nye arbejde. Når du er ny på jobbet, er det nemlig vigtigt at du viser engagement ved at være åben for nye ting og nye opgaver.

Det handler med andre ord om at have ja-hatten på. Når du er åben for nyt ting, og siger ja til anderledes opgaver, som du måske ikke har prøvet før, viser du også at du gerne vil have det her arbejde.

Samtidig viser du også, at du gerne vil lære nye ting, og det er også ret vigtigt, når vi snakker om engagement på et nyt arbejde.

 

Spørg hellere en gang for meget

Når du er ny på et arbejde har du uden tvivl en masse spørgsmål i starten, og her er det vigtigt, at du tør spørge. Det er nemlig i starten, at det er helt okay at have mange spørgsmål. Du er ny og derfor er det også naturligt, at du har meget at spørge om.

Hver gang du har et spørgsmål, er det derfor vigtigt at spørge. Du kan evt. skrive ned hver gang du kommer i tvivl om noget, og så spørge samlet, så du ikke forstyrrer hele tiden. Det er nemlig dumt at brænde inde med et spørgsmål. Og spørgsmål kan også være med til at vise, at du er interesseret i det nye arbejde.

 

Bliv gerne en time ekstra

Hvis du kommer ind på dit nye arbejde i en travl periode, kan en god måde at vise engagement være ved at blive en time ekstra. Hvis du ikke har noget imod at blive en time ekstra en dag eller to viser du nemlig, at du er klar til at bruge tid på dit arbejde.

Og det kan din chef uden tvivl gode lide, fordi så ved han, at han kan trække på dig, hvis der kommer hasteopgaver eller andet der gør, at du måske lige er nødt til at sidde på arbejdet lidt ekstra tid.

Du skal selvfølgelige ikke sidde på arbejdet hele aftenen eller bruge weekenderne på arbejde, men bare en time ekstra, kan gøre en stor forskel for hvordan din chef opfatter dig.

 

Fortæl om dine kompetencer

En anden god idé, når du er startet på et nyt arbejde er at fortælle om dine kompetencer. Du har garanteret noget med i kufferten, som de ikke kender til, og det er en god idé at fortælle dem om det, så de ved hvad du kan.

Hvis du har taget kurser inden for noget, som du mener kan bruges på dit nye arbejde, er det en god idé at fortælle om det, så de ved det. Ellers kan det være du går rundt med skjulte egenskaber, som går til spilde, fordi din arbejdsgiver ikke ved, at du har gode muligheder.

Det kan fx være du har taget et kursus i projektledelse eller været igennem et kursus i Excel. Så er det vigtigt at din arbejdsgiver ved at du har specielle kompetencer indenfor det, så du kan gøre brug af det, på dit nye arbejde.

Det kan også være en fordel, hvis du ved du skal starte på et bestemt job at tage et kursus op til, med noget som kunne være relevant på dit nye arbejde. Du kan fx finde mange spændende kurser hos IBC kurser.

 

Brug din erfaring

Det er ikke nok at fortælle om dine kompetencer, så din arbejdsgiver har mulighed for at tilrettelægge dine opgaver indenfor det du kan.

Det er også vigtigt at du husker at bruge din erfaring i dit nye arbejde. Kender du fx meget til økonomi eller har en bred viden inden for kommunikation, kan du prøve at tænke over hvordan du kan bruge det på dit nye arbejde.

Det kan også være ar du har et godt netværk, og kender du nogle interessante mennesker inden for dit fag, kan du også trække lidt på og spørge om forskellige ting. Det kan fx også være du kender en Buisness Angel eller andre spændende mennesker.

Det er dog vigtigt at huske, at du som ny på et arbejde også skal være ydmyg. Du er den nye, og det er vigtigt at huske. Derfor skal du ikke gå og råbe helt vildt højt hvad du allerede ved og hvad du tidligere har lavet, men fortælle om det på en lidt ydmyg måde.

At være ydmyg er nemlig også vigtigt, hvis du gerne vil have succes på dit nye job. Og det er vigtigt at have en god balance, så du ikke kommer til at fremstå arrogant.

 

Spørg ind til dine kolleger

Et sidste råd er at spørge ind til dine kolleger – både arbejdsmæssigt men også privat.

Når du spørger ind til dine kolleger om private ting, som fx familien, tidligere jobs, hobbyer eller andet, viser du, at du gerne vil skabe en god relation. Og en god relation til dine kolleger ekstremt vigtigt for at du bliver glad for dit nye arbejde, og for at de bliver glade for dig.

Du kan samtidig også spørge ind til dine kollegers arbejde. Fx spørge til frokost hvad de sidder med i dag, om de har travlt osv. – det er nemlig også en god måde, at vise interesse på.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *