LinkedIN til jobsøgning: 9 ting, du SKAL have styr på

By: Søren

LinkedIN er et af de stærkeste værktøjer i forbindelse med din jobansøgning.

Du kan være sikker på, at en kommende arbejdsgiver vil kigge på din LinkedIN-konto forud for såvel ansættelsessamtale som et eventuelt tilbud. Herudover er det også et af de mest brugte redskaber blandt danske headhuntere.

Med LinkedIN bruger du tid på at sætte det op én gang – og har du gjort det ordentligt, så har din profil potentiale for at arbejde for bedre jobs til dig i flere år fremadrettet.

Vi har her samlet 9 tips til, hvordan du får MEST ud af din LinkedIN-profil. Tag dig tid at læse det, for en veloptimeret profil kan være forskellen på en måned mere som ledig og dit næste job:

#1: Dit profilbillede

Det første en potentiel arbejdsgiver ser er dit profilbillede.

LinkedIN er ikke Facebook. På LinkedIN uploader du et professionelt billede af dig selv. Sort / hvid er en god løsning, hvis du ikke synes, du er særligt fotogen.

Læg mærke til, jeg ikke skriver, du skal uploade det mest professionelle billede, du har af dig selv. Det skal bare være professionelt. Hvis du ikke har et billede af dig selv taget af en fotograf i pænt tøj, så er du nødt til at investere penge i at få taget et. Førstegangsindtrykket kan ikke laves om.

Med det rigtige billede, så læser din kommende arbejdsgiver også resten af din profil. Med et billede fra ferien på Malaga ekskluderer du nemt dig selv, hvis dine konkurrenter til jobbet har investeret i det gode profilbillede.

#2: Profiltekst på dansk og engelsk

Hvis du søger en stilling med det mindste internationale udsyn, så stiller du dig selv i godt lys ved både at skrive din beskrivelse af dig selv på dansk og herefter engelsk.

Du viser 2 ting:

  • Du kan skrive på engelsk. Dette er mindre vigtigt.
  • Du forstår, at en god LinkedIN-profil ses af både de der taler dansk og engelsk. Du viser forståelse for modtagerens situation.

Hvis du ikke selv er stærk i engelsk, så kan du på Fiverr.com få korrekturlæst din engelske profiltekst for blot 5 dollars. Det er en god investering. Søg efter ”proofreading” og vælg en af de udbydere med høje ratings.

#3: Få 2 anbefalinger

På LinkedIN har du mulighed for at skrive anbefalinger af andre og modtage dem selv.

Du øger din profils professionalitet ved at have anbefalinger fra tidligere arbejdsgivere og samarbejdspartnere.

Hvis du ikke har anbefalinger i forvejen, så bed 2 tidligere arbejdsgivere (som du har et godt forhold til) om at skrive dem til dig.

Når en headhunter eller potentiel arbejdsgiver kigger på din profil, kan de læse anbefalingerne af dig. Dine anbefalinger har samme effekt som positive Trustpilot-anmeldelser på en webshop – de øger sandsynligheden for at købet på webshoppen foretages, og at du bliver ansat til dit næste job.

#4: Vis kun relevant uddannelse og erfaring

Undertiden ser du en LinkedIN-profil, hvor AL ”arbejdserfaring” fra et helt liv er skrevet ned.

Men din kommende arbejdsgiver er ligeglad med, om du gik med aviser da du var 13, deltog i en sommerlejr som 14-årig og var flaskedreng som 18-årig.

Vær kritisk med hvilken uddannelse og hvilke jobs, du viser.

Nøjes med succesfulde fuldtidsansættelser.

Hvis du har været ansat i et par måneder hos en virksomhed uden succes, så undlad at skrive dem på. Du risikerer at din kommende arbejdsgiver ringer til den tidligere og spørger, hvad der gik galt.

Du må gerne være selektiv. LinkedIN er ikke det offentlige. Du skal ikke fortælle alt. Du skal bruge spalteplads på det, der øger chancen for at du får jobbet. Sådan er spillereglerne, og du kan følge dem eller blive hjemme uden arbejde.

#5: Vis dine succesfulde projekter

Jeg viser med projekter, jeg har været underviser til Danmarks største konference om online markedsføring.

Jeg viser med projekter, jeg har været underviser til Danmarks største konference om online markedsføring.

LinkedIN giver mulighed for, du kan fremvise et projekt eller to.

Denne mulighed bruger kun de færreste profiler, og det er synd. Hvilke projekter du har været med til at skabe fortæller mere om dig som person og dine arbejdsgiver end en liste over, hvor du har brugt din tid de sidste par år.

Udnyt muligheden for at fremvise dit bedste arbejde. Brug gerne plads på at fortælle præcis hvad din rolle var i projektet, hvad I lærte og hvor projektet er i dag.

Det er få danskere, der bruger muligheden for at fremvise deres projekter – og derfor virker det så meget bedre, når du tager dig tiden til at gøre det!

#6: Brug din jobtitel rigtigt

Din jobtitel på LinkedIN er ikke ”Projektleder”.

Det er ”Projektleder med ansvar for digitalisering af større virksomheder”.

Ved at uddybe din præcise rolle, fremstår du synlig i søgninger på LinkedIN efter ikke alene ”projektleder”, men også ”digitalisering af større virksomheder”.

Undertegnede arbejder med online markedsføring. Min beskæftigelse kunne derfor være ”Online markedsføring”.

Men det er ”Online markedsføring med speciale i søgemaskineoptimering og Facebook-annoncering”. Det gør mig synlig i søgninger efter personer med speciale i netop disse felter.

#7: Vis indsigt med gruppemedlemsskaber

Hvilke grupper du er medlem af, viser meget om dig som person. Det er der mange, der glemmer.

Du skal ikke være medlem af ”Sunny Beach Sommer 2012” – men ”Skattenetværket” og ”Skatteadvokater i Danmark”, hvis du gerne vil arbejde med SKAT som advokat.

Bliv medlem af de grupper, der betyder noget inden for dit felt.

Du behøver ikke at være aktiv. Du kan inde i gruppens indstillinger sågar slå opdateringer til ikke at blive vist i dit nyhedsfeed. Det er medlemsskabet og logoet på din profil, der viser aktualitet og relevans inden for netop dit emne, vi er ude efter.

#8: Link til din LinkedIN-profil

linkedin halfdan

Du vil gerne have, at din nu opdaterede og optimerede LinkedIN-profil bliver vist i søgeresultaterne, når en mulig arbejdsgiver leder efter dig.

Dette sikrer du ved at linke til din profil fra andre hjemmesider, du har adgang til. Google ser disse links som en anbefaling og et relevans-stempel i forhold til dit navn.

Link derfor fra din Facebook-profil, egen hjemmeside, når du kommenterer på et forum eller på en blog, og hvor du i øvrigt får mulighed for det.

Jo flere links, jo bedre en placering i Google får din LinkedIN-profil også. Vi vil gerne have den op i top-3 for dit navn, så den er meget synlig for din kommende arbejdsgiver.

#9: Lav opdateringer

Sidst, men ikke mindst:

Når du har din gode LinkedIN-profil, skal du huske dit netværk på, du eksisterer.

Når du laver en LinkedIN-opdatering ryger den ud til alle dine forbindelser i modsætning til Facebook, hvor kun en mindre skare af dine venner ser dine opdateringer.

Lav en opdatering et par gange om måneden. Du minder folk om, du eksisterer og det er herved mere sandsynligt, de husker at anbefale dig, når deres netværk søger efter en person med dine kompetencer.

God vind med din jobsøgning!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *